• Officiële Retailer
  • Directe Levering
  • Veilig Shoppen

Software Inc. Review

Door Vitaly 3 oktober 2017 Laat een reactie achter Ga naar reacties
Software Inc.


Elke keer dat ik aan mensen vertel hoe leuk deze game is krijg een lege blik van onbegrip en de vraag: “dus het doel is om.. software.. te ontwikkelen?” Niet alleen dat, er is ook een heleboel micromanagement om je zorgen om te maken. Je kan daarnaast een specialisatie kiezen, of all out gaan en de nieuwe Bill Gates worden! Laten we het hebben over Software Inc.


Bouw je software empire

Hoewel je startpositie verschilt op basis van je persoonlijke instellingen, geef ik zelf de voorkeur aan de alle moeilijkste voorwaardes: startjaar 1980, slechts €4K op de bank en de gamemode op moeilijk. Alles wat je nodig hebt om je bedrijf te runnen moet door jou worden gefaciliteerd, hieronder valt ook het bouwen van je kantoor. Als je net als ik voor onmogelijke startcondities hebt gekozen zal je beginnen met een klein hok en wellicht een toilet. Uiteindelijk kun je langzaamaan uitbreiden tot je compleet kantoor hebt met chillruimtes, kantine’s, serverruimte’s, etc. Bouw een hoge toren of een uitgestrekte campus. De keuze is reuze.


Programmeer je software

Het doel van het spel is om software te ontwikkelen. Dit is wat je vanaf begin af aan zal moeten doen. Hoewel het ontwikkelen van je eigen software veel betere financiële beloningen oplevert, is het aanvankelijk verstandiger om kleine en simpele opdrachten aan te nemen zodat je elke dag genoeg geld hebt om rond te komen. Huur iemand in en voltooi grotere opdrachten en herhaal totdat het zichzelf in stand houd. Je bent nu klaar om die killer game, 2D editor of zelfs besturingssysteem te ontwikkelen.


Software Inc.
Starting shack
Software Inc.
Klein team hard aan het werk

Meer dan het ontwikkelen van software

Naast het managen van regels code door zorgvuldige selectie van eigenschappen, zijn er ook andere mechanics die deze game behoorlijk uitdiepen. Uiteraard heb je ook last van competitie die een stuk van de taart willen en vergelijkbare software maken. Door zorgvuldige selectie van je releasedate kun je al het verschil maken tussen winst of faillissement. Je kan natuurlijk ook hun concurrerende producten opkopen en een monopoly creëren. Er kan er maar één de beste zijn…


"Construct and design buildings for optimal working conditions. Hire people to design and release software, so you can defeat the simulated competition and take over their businesses. Manage and educate your employees to make sure they are skilled and satisfied with their job."


Net als elk bedrijf in het ‘echte leven’ is er ook een menselijk aspect om rekening mee te houden. Uiteindelijk zijn het je werknemers die je software voor je maken, en net als in het echte leven hebben deze werknemers karakters en eigenschappen die niet altijd even goed samengaan. Sommige mensen zijn snel gestrest, ontevreden over hun baan, of gewoon eikels. Uiteraard kun je geld een heleboel oplossen, maar dit werkt ook maar tot op zekere hoogte. Naast het managen van je producten moet je dus ook je personeel managen.


Software Inc.
Wanneer geld geen issue meer is
Software Inc.
Serverroom met gigabytes aan data

Waarom ik dit spel geweldig vind

Deze indie titel is een waar micromanagement wonder. Het is zo simpel in zijn opzet en elk aspect lijkt zo doordacht. Hoewel de huidige development builds nog een beetje wankel kunnen zijn werkt het spel buitengewoon goed. Juist omdat het spel verder gaat dan alleen het ontwikkelen van software maakt dat het spel een hoge herspeelwaarde heeft. Als je creatief bent (en een beetje geluk hebt met opdrachten) kun je een in-game marketing bedrijf, hosting service of zelfs een printservice runnen. This geeft een hoop creatieve vrijheid.


Oordeel

Het spel legt een enorme focus op micromanagement en klinkt wellicht een beetje suf wanneer je het aan mensen uitlegt, maar het is superleuk om te spelen. Het lijkt aanvankelijk wat ingewikkeld, maar in mijn ervaring is het net als het spelen van DnD voor de eerste keer: alle nummers krijgen betekenis zodra dat relevant is, tot die tijd hoef je je er niet te druk om te maken. De gameplay voelt erg natuurlijk aan omdat alles gewoon logisch in elkaar zit. Wat wellicht het meest indrukwekkende is aan de game is dat deze door slechts één persoon is ontwikkeld! Petje af. Alleen al hiervoor verdient deze game niets dan lof.

Meer weten? Check de officiële website!


Posted in: Blogs
Deel dit bericht op Social Media
Laat een reactie achter
Geen reacties