Oculus Rift

Door Gurty 1 september 2017
Oculus Rift

De Oculus Rift is ongeveer al een jaar op de markt. Maar hoe staat het nu met dit stukje hardware? Hoe zit het met de exclusieve titels en hoe staat deze VR (Virtual Realty) bril tegen over zijn concurrenten zoals de HTC Vive of PlayStation VR?

Het pakket

De Oculus Rift wordt in een luxe en stevige doos geleverd. De doos wordt gesloten gehouden door middel van magneten en de inhoud zit goed en stevig verpakt in op maat gegoten schuim. Ook zit er voor eventueel transport een touw aan de doos. Ditzelfde geldt ook voor de doos van de Touch controllers, het voelt stevig aan en ziet er verzorgt uit. Er is dus over beide dozen nagedacht. Kleine details als “Are You Ready” of “Lets get Started” zijn daarbij een leuke toevoeging. Naast de nodige hardware zitten er ook een aantal digitale games bij waaronder Robo Recall en Dead and Buried.

Design en comfort

Het design van de Oculus Rift laat een beetje te wensen over. Het is namelijk slechts maar een zwarte bril met elastische banden. Toch voelt de bril niet goedkoop aan en straalt het degelijkheid uit. De bril laten stuiteren zouden we overigens niet aanraden. De hoofdvraag is natuurlijk: is de bril goed te dragen? Elk hoofd is uiteraard verschillend en gelukkig kan je de bril aan elk hoofdvorm aanpassen door de banden, die vast zitten met klittenband, los te halen. Zodra de bril eenmaal is afgesteld is het nog mogelijk om de Lens Spacing af te stellen zodat je altijd een scherp beeld hebt. Toch merk ik dat na een uur de bril niet zo comfortabel meer zit, zo drukt de bril in je gezicht waardoor je een afdruk van een duikbril op je hoofd krijgt. Over het draagcomfort is dus niet echt nagedacht. Bij de PlayStation VR is dat echter wel gedaan en deze kan je met gemak langere speelsessies dragen.

De sensoren die de Oculus Rift nodig heeft zien er netjes uit en bevatten een designer uiterlijk waardoor een familielid of gast zich altijd zal afvragen waar de stokjes op een plateau voor zijn bedoeld. In de sensoren zit een infrarode led die je bewegingen nauwkeurig registreert. Het is mogelijk om meerdere sensoren te kopen en dus ook meer bereik te creëren.

Uiteraard kunnen de controllers niet ontbreken. De standaard Xbox One controller die erbij zit kent iedereen natuurlijk al, de Touch controllers zijn echter nieuw. Deze voelen goed stevig aan en liggen lekker in je handen. Met de Touch controllers heb je in principe handen in je virtuele wereld. Het grijpen van pistolen of een magazijn kogels is makkelijk en voelt natuurgetrouw aan. De Touch controllers zijn ook uitgerust met Force Feedback, dus als je schiet dan voel je dit ook terug in je handen. Daarnaast weten de controllers ook hoe jij je wijsvinger of duim hebt liggen. Op eerste gezicht een leuke toevoeging, maar het laat ook zien dat Virtual Reality nog een hoop potentie heeft. De Touch controllers zijn een vereiste voor elke Oculus Rift bezitter.

Oculus Rift
De Oculus Rift
Oculus Rift
De voorkant van de Oculus Rift

Display en audio

De Oculus Rift is uitgerust met een PenTile OLED Display die een resolutie heeft van 2160x1200. Per oog is dit 1080x1200 op 90Hertz. Dankzij de verhoogde resolutie zien spellen er gelikt uit, uiteraard wel afhankelijk van titel en eventuele instellingen. Zo durf ik Robo Recall, The Climb, Lone Echo, of Raw Data wel tot mooiste VR Games te benoemen, alle spellen kan je meestal op een nog hogere resolutie (Super Sampeling) laten renderen voor de Rift waardoor het spel nog scherper eruit komt te zien. Ik mag dan wel positief zijn over de weergave, maar de bril kent ook een paar problemen. Zo is soms het Screendoor Effect duidelijk te zien, waardoor je dus het raster ziet waar de pixels van het display inzitten. Daarbij komt ook nog het Godray effect. Naast deze twee genoemde punten ben ik erg positief over de display van de Oculus Rift.

De Rift wordt standaard ook uitgerust met koptelefoon die je op je oren kan plaatsen. Het is eventueel mogelijk deze te vervangen voor speciale oordopjes die je bij Oculus zelf kan aanschaffen. Maar wees gerust, dit hoeft niet, de bijgeleverde oordoppen hebben genoeg kracht om goed gepositioneerd geluid te kunnen weergeven en kunnen voor de liefhebbers een hard volume aan.

Tracking

Op het moment van schrijven zijn er drie grote VR Headsets op de markt beschikbaar, de PlayStation VR, HTC Vive en de Oculus Rift. Alle drie brillen maken gebruik van verschillende technieken om jou te volgen in je virtuele wereld. De PlayStation VR doet dit door middel van Leds op de headset in combinatie met de PlayStation Camera. Met PlayStation VR is het niet mogelijk om Roomscale te gebruiken voor VR en zit of sta je voornamelijk op een vaste positie. Bij de HTC Vive is het verplicht om Roomscale te gebruiken, hierdoor moet je drie sensoren in je kamer plaatsen die jou dus 360 graden volgen. Dit zorgt voor een betere, maar ook realistischere ervaring. De Oculus Rift maak standaard gebruik van één sensor, gebruik je hierbij de Touch Controllers dan moet je er twee gebruiken. Met de twee sensoren zou je een 360 graden tracking kunnen maken, koop je er een derde sensor bij dan kan je met de Rift ook een Roomscale setup bouwen. Ik heb mij voornamelijk gefocust in het gebruik met twee sensoren die op een bureau staan. Dit bood naar mijn mening een goede ervaring waar de headset en Touch Controllers goed en nauwkeurig gevolgd werden.

Oculus Rift
1 van de sensoren
Video van Robo Recall voor de Oculus Rift

Oculus Store/Apps

De Oculus Rift komt ook met een Oculus Store/App. Vanuit hier kan je ervaringen en spellen downloaden maar ook je Rift opnieuw configureren of andere instellingen doorvoeren. De gemiddelde prijs van een spel zit rondom de €20,- a €40,-. Gelukkig ben je niet gebonden aan deze Store, want je kan ook VR-applicaties opstarten vanuit Steam. Hierdoor ben je niet gebonden aan het platform, helaas wel aan de ontwikkelaar. Zo zijn er nog een hoop ontwikkelaars die op Steam aangegeven de Oculus Rift ondersteuning te bieden terwijl dat niet het geval is. Zo werkt soms de bril wel maar de Touch Controllers helaas weer niet. Verder is de Store duidelijk en spreekt het voor zich.

Conclusie

De Oculus Rift is niet voor iedereen bedoeld. Heb je een PlayStation 4 en geen game PC, dan is PlayStation VR een goede optie. Ben je wel in het bezit van een game PC en heb je daarbij een hele kamer aan ruimte, dan is de HTC Vive een goede keuze. Heb je de ruimte echter niet dan kun je het best voor de Oculus Rift kiezen. Op gebied van spellen lijkt de Oculus Store de voorhand te hebben dankzij Robo Recall, Lone Echo, The Climb en Raw Data. Echter bevat de store ook een hoop hobby projecten, dus niet alles is goed. Sowieso is Virtual Reality niet voor iedereen geschikt, de instapprijs ligt namelijk erg hoog en er is altijd kans op Motion Sickness. Hierdoor heeft Virtual Reality nog een lange weg te gaan om zich tot een succes te ontwikkelen.