Hotline Miami

Door Vitaly 18 augustus 2017 Laat een reactie achter Ga naar reacties
Hotline Miami

Ik trek mijn tijger masker aan terwijl op de achtergrond synthwave muziek de sfeer bepaald. De jaren 80 vide is sterk aanwezig en wordt hevig beïnvloed door de fel gekleurde 2D pixels die deze top down shooter opmaken. Ik ren wild schietend een kamer in en knal alles kapot dat beweegt, het duurt dan ook niet lang voordat het eruitziet als een Tarantino filmset met bloed en ingewanden verspreid over elk oppervlakte. Het veelal geprezen Hotline Miami heeft in 2012 een cultstatus bereikt. En terecht.

Voicemails

Het spel start wanneer de hoofdpersoon een masker van een haan krijgt en een verzoek om wat ‘koekjes’ af te leveren bij een willekeurig adres. Dit is echter een cover voor een brute afrekening. Vanaf dat moment krijgt de hoofdpersoon, die onofficieel Jacket heet, regelmatig telefoontjes en voicemails met meer omslachtige en cryptische verzoeken voor meer afrekenin… ik bedoel, bezorgen van een ‘pizza’ en het bezoeken van een ‘verjaardag’. Het verhaal zet zich voort in een continue stroom van geweld terwijl je langzaam aan de gehele russische maffia in Miami afslacht.

Hotline Miami
Arme meid...
Hotline Miami
Overal bloed.. Stel je voor als je dat op moet ruimen?

Gameplay

Het doel is simpel; vermoord alles en iedereen. Dit is waar voor het merendeel van de missies met uitzonderingen van een paar uitzonderingen waarin je iets of iemand moet vinden, welke je later vaak uiteindelijk toch vermoord. Het snelle tempo van het spel in combinatie met de muziek creëren een erg opgefokte sfeer en promoten een rambo style aanpak waarin wild schieten het vaak wint over een tactische benadering. Dit betekend echter niet dat tactiek volledig ontbreekt uit het spel. Sommige muren zijn niet kogelwerend, ramen trouwens ook niet. Laatstgenoemde laat het ook toe dat vijanden je zien, vaak nog voordat jij ze ziet. Dit zorgt er voor dat de knop ‘R’ om te herstarten het meest gebruikte knopje van het spel is.

Het spel is bruut en meedogenloos, niet op de eerste plaats van al het bloed, de ingewanden en gewetenloze moorden. Maar ik heb het nu over de gameplay. Er is bijvoorbeeld geen health regen. Wat zeg is, er is geen health. Want “when you play the game of thro.. Hotline Miami, you either win or you die”. Is dat niet met elke shooter? Ja, dat klopt. Maar één zwaai van die honkbalknuppel waarvan je dacht dat ie ver weg genoeg was, of één kogel door een ruit die je over het hoofd gezien had en het is gedaan. Er zijn ook geen checkpoints op de verschillende verdiepingen na, dus beter schiet je raak.

Een ander strategisch voordeel valt te behalen uit de verschillende maskers die je unlocked met elk hun eigen unieke eigenschappen. Mijn persoonlijke favoriet is Tony de tijger met ‘fists of fury’. Maar je hebt ook maskers die je sneller doen rennen, doen verstoppen voor honden en het openen van deuren dodelijk maken voor zij die erachter staan. Wat je speelstijl ook is, er is waarschijnlijk een masker voor die erbij past. Het spel is op deze manier enigszins vergelijkbaar met Broforce, een andere titel van Devolver Digital. Hoewel Hotline Miami een veel serieuzere ondertoon heeft.

Hotline Miami
Storylines crossover
Hotline Miami
Geen probleem.. "Ben"...

I’m a cultist

Naast alle frustratie die het spel mij heeft gebracht ben ik er absoluut verliefd op. De hele vibe die het spel uitstraalt is perfecct. Het is simpel qua stijl maar ook gedetailleerd wanneer je er goed naar kijkt. Mix dit met de jaren 80 style synthwave muziek en je hebt de pannenkoek met stroop van games. Het verhaal is apart en mysterieus met dialogen die logischer zijn dan op het eerste gezicht lijkt te zijn. Misschien is de koptekst van deze paragraaf wel iets overdreven, maar dit spel voldoet gewoon aan alles. Het beste is nog dat het verhaal verder gaat in Hotline Miami 2: Wrong Number, de opvolger van het spel.

Conclusie

Als Tarantino ooit een spel zou regiseren dan zou het Hotline Miami zjn. Gepaard met de geweldige muziek, simpele stijl en een intrigerend verhaal is dit spel meer dan een simpel schietspelletje. Niet vanwege zijn complexiteit maar vanwege zijn eenvoud. Het is als de perfecte long island icetea of white russian, hoewel russen niet lang wit blijen in Hotline Miami… Het is niet zozeer een spel, het is een beleving.

Score: 9,5