Fortnite Battle Royale Review

Door Tom 30 november 2017 Laat een reactie achter Ga naar reacties
Fortnite

Fortnite is een nieuwe free to play game voor de PC, PS4 en Xbox Er zijn 2 game modes in het spel, de Battle Royale (free to play) en de save the world mode (betaald). Ik ga het hebben over de Fortnite battle royale mode en waarom er na 2 weken van de release al 10 miljoen spelers zijn.

Het onderscheidende vermogen van Fortnite

Er zijn tegenwoordig meerdere Battle Royale games, maar waarom kies ik nou eerder voor Fortnite dan bijvoorbeeld H1Z1 of Playerunknown’s Battleground. Het grootste verschil is de bouwfunctie. Je kan allemaal verschillende dingen bouwen, zoals muren, vloeren, trappen en daken. Met die dingen kun je bijvoorbeeld een fort kunnen maken waarin je jezelf verdedigd en andere mensen aanvalt. In H1Z1 en Playerunknown’s Battleground is bouwen niet mogelijk en lijkt Fortnite in dat opzicht meer op een survival game.

Fortnite is ook beschikbaar voor console

Er zijn veel mensen in het bezit van PS4 of Xbox One. Deze mensen hebben nu de kans om een echte Battle Royale game te spelen op hun eigen vertrouwde console. Fortnite benut hiermee een gat in de markt. Een slimme zet, want op het moment is Fortnite één van de populairste spellen.

Fortnite: Battle royale 1
Loading screen Fortnite
Fortnite: Battle royale 2
Building is a new Battle royale feature

Pay to win speelt geen rol

Één van de belangrijkste dingen van een spel vindt ik dat er geen pay to win aanwezig mag zijn. Met pay to win bedoel ik dat je extra geld kan uitgeven en dat je dan een voorsprong hebt op mensen die geen geld uitgeven. Je hebt wel een optie om uitbreidingen te kopen, zoals bijvoorbeeld de game mode ‘save the world’, of extra kleding. Met deze dingen heb je niet direct een extra voordeel ten opzichte van andere spelers.

Teamkilling is nog wel een probleem

Natuurlijk is niet alles perfect en zitten er ook nog een paar verbeterpunten in het spel. Ik vindt persoonlijk teamkilling het grootste minpunt. Dat je je teamgenoot kan raken met kogels maakt het spel wel realistischer. Maar als je met random mensen gaat spelen schieten ze jou soms zonder reden neer. Dit is heel irriterend en tast je game ervaring aan. Daarom is het misschien in de toekomst nog wel een idee om een game mode te maken waarmee het niet mogelijk is om je teamgenoot te raken.

Fortnite: Battle Royale 3
"The entire map from the players point of view"
Fortnite: Battle Royale 4
Shoot your opponents

Conclusie

Fortnite is een spel waar je nog wel veel van gaat horen de komende tijd. Er is een wekelijkse update wat het leuk maakt om af en toe weer even te gaan spelen. Ik hoop dat pay to win nooit een rol gaat spelen en dat de gameplay niet teveel aangepast wordt. Waar ik vooral naar uit kijk zijn nieuwe dingen zoals wapens, maps, en misschien zelfs voertuigen.