• Officiële Retailer
  • Directe Levering
  • Veilig Shoppen

Factorio: De Industriële Droom

Door Vitaly 29 september 2017 Laat een reactie achter Ga naar reacties
Factorio


Kilometers van transportbanden vervoeren allemaal soorten grondstoffen en producten van machine tot machine. IJzererts word omgesmolten tot meer transportbanden, wapens, motoren, machines, zelfs glazen flesjes met.. wetenschap? Het geeft een soort oergevoel van voldoening om dit spel aan het werk te zien. Transportbanden worden gevuld, machines zijn aan het werk, samen met maar 1 doel: het lanceren van een raket. Wel ten koste van de natuur. Oké je verstoort het lokale ecosysteem, maar heb ik het al gehad over transportbanden?


Factorio burns hours

Het aantal uren dat dit spel consumeert is theoretisch gelijk aan het aantal grondstoffen dat je in het spel verbruikt aan het maken een raket. Ik schaam me bijna om toe te geven dat dit soort spellen als drugs op mij werken. Zo heb ik bijna 800 uur in Cities: Skylines op mijn naam staan, waar ik overigens nooit een stad heb gebouwd met meer dan 125 duizend inwoners. Ik vind zulk soort spellen simpelweg gewoon erg plezierig om te aanschouwen. Het vervoeren van dingen van punt A naar B, uitvogelen hoe je knelpunten kan repareren of de doorstroom van producten kan verbeteren. Schaalvergroting, of verkleining, afhankelijk van de gewenste uitkomst. Het zijn spellen zoals dit die mij doen beseffen dat er niet genoeg tijd is in het leven om elke feature die Factorio te bieden heeft te ontdekken. Maar misschien ligt dat aan mij.

Het plot kan worden samengevat in één zin: “je bent gestrand op een vreemde planeet en moet de grondstoffen gebruiken om een raket te bouwen waarmee je jezelf kan redden”. Klinkt simpel genoeg. Om dit doel in Factorio te bereiken start je met wat simpele tools. Instructies zijn optioneel, ik stel voor dat je begint met hakken (niet de superslechte dansstijl uit de jaren 90’s) totdat je genoeg grondstoffen hebt om het voor je te automatiseren. Herhaal dit totdat je het spel wint.


Factorio
Een functionerende fabriek
Factorio
Dit ziet eruit als kunst

Alles over automatisering

Factorio vind zijn kracht in het automatiseren van processen. Natuurlijk is het sowieso plezierig om te aanschouwen hoe spullen door het beeld heen worden vervoerd, maar je komt niet tot dit punt todat je iets hebt geautomatiseerd. Anders dan in Minecraft waar je juist alles zelf wilt maken, moet je in Factorio exact het tegenovergestelde doen. Maak een machine voor alles en je hebt maar één keer het gezeik. Vanaf dat moment is het slechts een kwestie van het aanvoeren van genoeg grondstoffen vanuit elke hoek van de wereld via transportbanden, treinen en zelfs drones. Als je je werk goed hebt gedaan dan speelt het spel zich praktisch zelf.

Maar met het bereiken van deze fase in het spel wordt Factorio niet direct saai of vervelend, het tegenovergestelde zelfs. Wanneer het spel veranderd van een “bouw iets dat werkt” naar een “bouw iets dat beter werkt dan iets” spel heb je een volledig nieuw hoofdstuk opengeslagen. Alles kan worden geoptimaliseerd. Je produceert 1 ijzeren plaat van die machine? Dat kunnen er ook wel 4 zijn. Items worden opgebruikt? Dan maken we er daar toch meer van. Als dit spel één ding voedt is het wel hebzucht. Het is nooit genoeg, het kan altijd beter, efficiënter, mooier, groter. Wat je maar wilt eigenlijk.


Modding

Net als elk spel dat zichzelf serieus neemt maakt Factorio het mogelijk om user generated mods toe te voegen aan het spel. Voor het geval je denkt dat Factorio nog niet complex genoeg was kun je nog meer complexiteit toevoegen. Voor mij is de basegame al meer dan genoeg en voel ik me nu al bijna teveel uitgedaagd. Maar misschien zegt dat meer over mij dan over het spel.


Factorio
Wie is hier de slechterik?
Factorio
Het leeft!

Verdict

Factorio is één van die spellen die me terug doen denken aan klassiekers zoals Transport Tycoon, maar ook aan spellen zoals The Settlers voor ze die serie verziekt hebben. Je had een keten aan spullen die gemaakt moesten worden en je economie in orde hielden. In Factorio hou je de productie in orde. De simpele maar gedetailleerde graphics geven het een onderscheidende bruine tint en een erg industriële feel. Als je niet veel tijd om handen hebt om in een spel met praktisch geen verhaal te worden gezogen, speel dan geen Factorio,

Posted in: Blogs
Deel dit bericht op Social Media
Laat een reactie achter
Geen reacties